asal usul capoeira




apa itu capoeira ?

      actually first time aku dengar pasal capoeira ni..nak dijadikan cerita macam mana aku boleh terjebak dengan capoeira ini kan..Ini semua sebab MARTIAL ARTS ASASI (MARA)..salah satu aktiviti kami sebagai student asasi sains unimas..tambah-tambah pulak group ko-kurikulum aku kena demostrasi capoeira ni..tapi kan aku tak la kena bercapoeira ni..aku just main alat muzik ja..senang keja aku...muahaha

Sejarah/Asal usul Capoeira

    Capoeira merupakan sebuah olah raga bela diri yang dikembangkan oleh para budak Afrika di Brazil pada sekitar tahun 1500-an. Gerakan dalam capoeira menyerupai tarian dan bertitik berat pada tendangan. Pertarungan dalam capoeira biasanya diiringi oleh muzik dan disebut Jogo. Capoeira sering dikritik kerana banyak orang meragukan keampuhannya dalam pertarungan sungguhan, dibanding seni bela diri yang lain seperti karate atau taekwando.

# korang boleh la tengok video capoeira dekat youtube..apa yang best pasal capoeira ni diorang cakap dia macam break dance kot..style la jugak








Comments

Popular posts from this blog

Perbezaan Kejuruteraan dan Teknologi Kejuruteraan

#part 1 : Asasi Sains Fizikal UNIMAS

ibu bapa yang mengongkong anak-anak ?